لمینیت اکستروژن یا کوتینگ چیست؟

لمینیت اکستروژن یا کوتینگ ینی چسباندن دویاچند فیلم بهم توسط مواد مذاب پلی اتیلن(PE) یا پلی پروپیلن(PP) ویاترکیباتشون بهم که باعث چسبندگی فیلمها به یکدیگر میشود.
این روش لمینیت به صرفه ترین روش لمینیت میباشد زیرا برخلاف روش چسبی که به ان لمینیت سرد یا چسبی گفته میشود هنگام عبور فیلم از تونل هوا گرم مقداری چسب تبخیر شده وعلاوه بر این خاصیت ضد اب بودن به فیلم هم میدهد و همچنین در موارد خاص میتوان از پلیمرهای بهداشتی استفاده کرد که در سمت مقابل چسبهای بهداشتی بسیار گران تر از پلیمرهای بهداشتی میباشند.
باید به این نکته توجه داشت که در لمینیت اکستروژن ضخامت فیلم بسیار در قیمت تمام شده موثر میباشد و این ضخامت به مشخصات فنی اکسترودر و T-Die نصب شده بر روی دستگاه و همچنین ترکیبات مواد مصرفی و نیروی انسانی متخصص بستگی دارد.
کاربرد فیلم پلی اتیلن در تولید:
باتوجه به اینکه فیلم پلی اتیلن ذاتا خاصیت ضد اب بودن دارد یکی از مهمترین خاصیت ان ضد اب نمودن فیلمی هست که یک لایه پلی اتیلن روی ان کوت یا لمینیت میگردد به عنوان مثال در زمینه تولید لیوان های کاغذی وقتی روی کاغذ یک لایه پلی اتیلن کوت گردد خاصیت ضد اب بودن به لیوان های کاغذی داده و به راحتی میتوان داخل ان نوشیدنی های گرم ریخت و مصرف نمود در صورتیکه بخواهید نوشیدنی سرد بریزید باید هر دوسمت کاغذ کوت گردد.این یکی از ملموس ترین روشهای کوتینگ میباشد.

انواع چاپ

چاپ به روش‎ها‎ی مختلفی انجام می‎شود که مهم‌ترین این روش‌های عبارتند از:

چاپ افست؛ در این نوع از چاپ، دستگاه نوشته و تصاویر را بر روی سطوح لاستیکی استوانه‎ای شکل برمی‏گرداند و پس از آن مطالب را با فشار استوانه دیگر، روی کاغذ چاپ می‎کند. سرعت کار ماشین‎ها‎ی چاپ افست بالاست که در تیراژهای زیاد و عمدتاً برای انتشارات و تبلیغات استفاده می‎شود.
چاپ فلکسو: چاپ فلکسو نوعی چاپ برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی مستقیماً با جنس یا لفاف مورد نظر در تماس است و به دلیل منعطف بودن، فلکسو نامیده می‎شود. سرعت بالا و چاپ به شکل رول بر روی سطوح مختلفی چون نایلون و متالایز با هزینه‎ها‎ی کم و در تیراژهای بالا از جمله مزایای این نوع چاپ به شمار می‎رود. چاپ فلکسو عمدتاً برای بسته بندی مورد استفاده قرار می‎گیرد.
چاپ هلیوگراور: این نوع چاپ شبیه به چاپ افست می‎باشد اما هزینه آماده سازی مراحل چاپ از نظر اقتصادی کمی گرانتر می‎باشد. چاپ هیلوگراو برای چاپ به شکل رول بر روی BOPP و مراکز تولیدی و با تیراژ بالا بسیار مناسب است، زیرا با سیلندر، می‎توان در تیراژ میلیونی چاپ کرد. این روش عمدتاً برای بسته بندی در کارخانه‎ها‎ استفاده می‎شود.
چاپ سیلک اسکرین: چاپ سیلک اسکرین از پر کاربردترین چاپ‎ها‎ به شمار می‎رود که تنوع در نوع مرکب قابل استفاده در این نوع، امکان چاپ روی مواد مختلف را ایجاد نموده است. به عبارت دیگر، تمامی اشیایی که در اطراف خود می‎بینید چه از نظر جنس و چه از نظر شکل ظاهر، قابلیت چاپ با روش سیلک را دارا هستند. این نوع چاپ عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی مورد استفاده قرار می‎گیرد.
چاپ لتر پرس: این نوع چاپ یکی از روش‌های چاپ برجسته چاپی به شمار می‎رود که از قدیم الایام مرسوم بوده که کاربرد حروف سربی در آن به کار گرفته می‎شود. از جمله کارایی آن، چاپ در تیراژهای بسیار پایین همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. می‎باشد.
چاپ دیجیتال: این نوع چاپ جدیدترین نوع روش چاپ محسوب می‎شود که برای امور تبلیغاتی و اداری در تیراژهای پایین مورد استفاده قرار می‎گیرد. یکی از ویژگی‎ها‎ی چاپ دیجیتال امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه در هر برگ چاپی می‎باشد. به دلیل چاپ در مدت زمان بسیار کم از این نوع چاپ به عنوان چاپ فوری نیز یاد می‎شو